Mina farhågor inför den nu nästan avklara babyboomen var helt fel. Jag var rädd att vi skulle få extra mycket kvarblivna efterbörder (är något vi har problem med från och till) och att det hårda trycket i kalvboxarna skulle göra att kalvdiarréerna skulle öka. Men jag hade fel! Vilket jag är väldigt glad över 🙂 Vi gjorde en förbyggande grej i kalvningsboxarna (som bekant är alldeles för få), vi kalkar varje morgon innan det strös ny halm, kanske har hjälpt att hålla ner smittrycket och därmed färre kvarblivna efterbörder??

Och kalvarna så fick vi tipset av våran kalvhälsoveterinär vid senaste besöket i början av december att prova att inte utfodra så stor mängd mjölk under första tiden, upp till 10 dagar. Innan har vi trappat upp så att de har fått 2 x 4 liter/dag vid 7 dagars ålder (allt enligt utfodringsrådgivarnas rekommendation). Nu har vi provat att ge 2 x 2,5 och vissa 2 x 3 liter per dag istället. Grupperna som fått 2 x 2,5 har hittills inte fått någon diarré alls! Detta jämfört med att ca 80 % drabbas annars. Grupperna med 2 x 3 liter har 2-3 st fått diarré, så även detta är en klar förbättring.  Är väl lite tidigt att säga ännu,  jag vågar knappt tro att detta kan vara lösningen efter alla dessa år.

Annars så är det rätt lugnt överlag i ladugården, väldigt få mastiter (vilket vi också slåss med emellanåt) och avkastningen har äntligen vänt med 2:a skörds ensilaget. Så det känns rätt så positivt som sagt.

Det som dock är lite påfrestande är att Edvin har varit sjuk i nästan 2 veckor, först magsjuka och sedan förkylning med hög feber, och mitt upp i detta så har vi väldig personalbrist. Vi söker (återigen) efter en djurskötare, kan någon som läser bloggen kanske känna till någon??

Med många nykalvade så blir det extra många mjölkprover att odla. Vi paddlar alla vid 2:a råmjölkmålet och när de mjölkas i tank och tar mjölkprov om de har CMT 3 och högre. Detta framförallt för att hitta kor med Staf. Aures, som är lättare att hitta precis efter kalvningen.

odlingsplatta