Måndag 4 augusti

SRB föreningens årsstämma hölls på hotell Strandbaden, Falkenberg. Totalt deltog 170 personer.

Inledning stämma

• Mats Eriksson ordförande i SRB föreningen  hälsade välkommen till stämman
  • Landshövding Lena Sommestad hälsade välkommen till jordbrukslänet Halland.

SONY DSC

• Kort presentation från Guldsponsorerna: VäxaSverige, Dalsjöfors, Stubb AB, Landshypotek bank, DS Hallen
  • Marie Arvidsson, Malin Brihall och Linnea Knutsson berättade om sitt deltagande i Nordiskt rött showmanhip i Seinäjoki, Finland.

DSCF2161

• Därefter stämmoförhandlingar.

Till ordförande för stämman valdes Gun Ragnarsson, Tvååker och till vice ordförande valdes Ingemo Johansson, Laholm.

SONY DSC

I år provade vi en ny form av motionsbehandling modell LRF mfl. Vilket innebar att motionären eller dennes företrädare presenterade motionen i egen monter ”Speakers Corner” i montern fanns också företrädare för styrelsens svar. Fullmäktige kunde gå runt bland montrarna och diskutera. Ev ändring eller tilläggsförslag lämnades skriftligt till sekretariatet.

Totalt fanns sju motioner att behandla och fullmäktige beslutade i enlighet med styrelsens svar plus några tillägg som kom fram vid motionsbehandlingen.

SONY DSC

Tre nya styrelseledamöter valdes efter avsägelse från Viktoria Luttu-Wahlberg, Christer Ljungqvist och Jenny Thorstensson.

SONY DSC

Nya styrelseledamöterna frv Kristina Pershagen-Samuelsson, Vikarbyn, Robert Albertsson, Skara och Elin Janpers, Skedvi.

Stämman antog styrelsens förslag till anvisningar för valberedningen och en mindre namnändring i stadgarna.

Maria Brihall redovisade kort om arbetet med den föreslagna revideringen av stamboken.

140508 Stamboksgruppens förslag till Stamboksregler SRB och RB ( )

Prisutdelning till årets pristagare