Ny månad och snart ags att provamjölka igen, ska prova på torsdag. Ena partiet första skörd tar slut till helgen så tänkte prova innan. Det märks att det är dom tidigast skördade balarna längst in i högen för satan vad kossorna mjölkar nu! Äntligen är dom på gång!!! dom mjölkar runt 31l i snitt enligt mjölkkvitto med 5.0% Fett och 3.6% protein!, Är även nere på 100 i celler igen!
Läste husdjur förra veckan å ta övertalade ja pappa om att börja ge kalvarna mjölk 3 ggr om dagen. Vi har snackat om det länge men det har aldrig blivit av och så får vi inte så många kalvar nu över vintern så det blir var lämpligt att börja nu! 🙂 Kalvarna får mjölk klockan 0730, 1500 och 2100. Vi går alltid en brunstrunda och skrapar dynga klockan 9 på kvällen eftersom att datavagen ger dom en giva till kraftfoder då. Hoppas att dom växer bättre nu och klarar magarna bättre!

Fick även en injudan av Avelskurs till SRB ungdomen! Det lät väldigt kul! 😀 Måste försöka få ledigt och åka ner! 🙂