Det har kommit en del regn som sagt- och nu är det rejält blött överallt. Har fortsatt köra ut kvigor och sinkor den här veckan, men har nästan kört fast vid flertalet tillfällen samt att det blir sönderkört på många ställen. Därför har vi inte släppt ut mjölkkorna ännu, men bara det blir liite torrare så kommer de ut, så klart. Vårbruket står av förklarliga skäl stilla, men de ska prova att harva imorgon är senaste planen. Det börjat att närma sig för första skörden av ensilage, så det är service av maskiner och tvätt av plansilo som gäller också.

Här är en bild från förra veckans skyfall, har brukar det vara ett bete!

I ladugården är vi för kort om personal för att det ska vara optimalt och nu närmar sig semestrarna också. Är alltid lika svårt att få tag på personal. Men om några veckor så kommer i alla fall ett par tjejer som praktikanter från en lantbruksskola Österrike. Vi har haft sådana praktikanter i flera år, än tills förra året då det blev inställt pga av Covid-19. Så vi får förhoppningsvis hjälp av dessa.

Körde Genvägen och Individavel i tisdags med vår avelsrådgivare från Växa. Kör Genvägen över Teams och sedan kommer rådgivaren ut och bedömer. Senaste gångerna har jag inte haft tid att vara med när hon bedömer, tråkigt då det är intressant att få höra bedömningarna. Genvägen gällde djuren på Janpers, då är jag med och diskuterar varenda djur, men på den nya gården har det än så länge fått blivit en körning av djuren bara med programmet, jag känner dem för dåligt ännu.

Men vi har lyckats öka nästan 200 kg ECM i snitt per ko och år på två provmjölkningar på nya gården, så det segar sig uppåt! 🙂 Åt även tårta häromveckan då det ökat i mjölktanken med ett nytt 1000-tal.

De äldsta barnen behövde en dag absolut utfodra de yngre kvigorna på djupströbädd med klipp från gräsmattsklippningen 🙂