Tröskning och halmbärgningen är i full gång, dock kommer det lite regn hit och dit som gör det omöjligt att (just nu) vare sig pressa eller få in de nedregnade halmbalarna som ligger ute…Det blev en brand i torkanläggningen där vi torkar och förvarar våran spannmål också förra veckan (en före detta lantmännen anläggning) så det blev lite stopp på tröskningen. Som tur är så kunde vi köra iväg en del spannmål på torkning hos en annan lantbrukare, så nu har det kommit igång igen. Spannmålstorken drivs av gasol, så det kom 3 st brandkårer till anläggningen, lite ”dramatiskt”, men det var aldrig någon fara med brand just där gasol är.

I måndags så fick en kossa som haft långvariga problem med feber och allmänt hängig åka till SLU för en utredning. Vi skickade en förra hösten för att utreda vad våra problem med feber och produktionstapp kan bero på. Även denna ko har haft stelnat sk ”glutavactest” och är även behandlad med penicillin flera gånger. Kliniken hörde av sig igår och de kunde med ultraljud se att det fanns bölder i lungorna, så det är det som har legat och ”läckt” och gör så att hon inte tillfrisknar. De skulle nu avliva och göra fullständig obduktion. Ska bli intressant att se om de hittar något mer.

Dräktighetsundersökning och fertilitetsdag igår och då blev även fjällrastjuren Bärry-White kastrerad, dagens stora happening för barnen som absolut skulle vara med och titta.

På väg på fisketur med ”Gatorn”, Edvins nya favoritfordon.  Fick tag på den hos en annan lantbrukare, begagnad. Den händige pappan satte på ett större batteri, så nu går den att köra nästan dygnet runt (jag vet inte om jag tyckte att det var världens bästa idé)